S cílem usnadnit uživatelům používat naše webové stránky využíváme cookies. Kliknutím na tlačítko "OK" souhlasíte s použitím preferenčních, statistických i marketingových cookies pro nás i naše partnery. Funkční cookies jsou v rámci zachování funkčnosti webu používány po celou dobu procházení webem. Podrobné informace a nastavení ke cookies najdete zde.

Jak správně měřit krevní tlak? Určující jsou průměrné hodnoty za delší dobu

02.04.2024

Jak správně měřit krevní tlak? Určující jsou průměrné hodnoty za delší dobu

Měření krevního tlaku, zvlášť pomocí automatického krevního tlakoměru, je velice snadné. Nezapomeňme ale na to, že i zde je nutné dodržet několik základních pravidel, abychom získaly co nejpřesnější hodnoty.

2. 4. 2024

Lékař měří pacientovi krevní tlak snad při každé návštěvě. Jedná se totiž o velice důležitý ukazatel, který nejen odráží celkové zdraví a kondici organismu, ale také může být příčinou mnoha onemocnění. Mohlo by se zdát, že jeho měření je banálním úkonem, ale pokud chceme znát co nejpřesnější hodnoty, je třeba dodržovat několik pravidel, aby byly naměřené hodnoty správné.

Co dělat a nedělat během měření tlaku

  • Během měření bychom se neměli nechat rozptylovat vnějšími faktory, jako jsou např. mluvení, kašel, sledování televize. Soustředíme se pouze na měření, aby výsledky nemohly být ničím ovlivněny.
  • Zkreslovat hodnoty mohou i psychické projevy, jako jsou stres, napětí nebo srdeční arytmie různého původu. 
  • Minimálně 30 minut před měřením a během něj zůstaňte úplně v klidu, nejezte, nepijte a nekuřte. 
  • Ideální poloha pro měření je vsedě na židli, rovná záda, nedáváme nohu přes nohu.
  • Následně správně upevníme manžetu tlakoměru na paži, která by měla být umístěna zhruba ve stejné výšce jako srdce, a můžeme započít měření. 
  • Během měření nesledujeme displej, ať zbytečně neodvádí naši pozornost. 
  • Pokud chceme měření opakovat, ponecháme alespoň 5 minut pauzu mezi jednotlivými měřeními. 


Evidujte si naměřené hodnoty

Užíváte léky na tlak? Pokud ano, doporučujeme vést si pravidelné záznamy hodnot krevního tlaku, které následně můžete předložit svému lékaři. Důrazně nedoporučujeme jakkoliv upravovat dávkování léků bez řádné konzultace s ošetřujícím lékařem. 

Bude vás zajímat: tlakoměry v našem e-shopu


Většina tlakoměrů na trhu je vybavena pamětí, nemusíte hodnoty tedy přepisovat, ale můžete si je zobrazit přímo na tlakoměru. Další možností je propojení tlakoměru s chytrým telefonem, pokud to umožňuje. Pak stačí předložit lékaři telefon, který máte stále u sebe. 


Vyšší tlak naměřený u lékaře? Může za to strach a shon

Určitě jste už slyšeli o syndromu bílého pláště. Jedná se o podvědomý „strach“, který máme při návštěvě lékaře. Ten vyvolá stres, a naměřené hodnoty pak nemusí odpovídat realitě.

Druhou skutečností je také to, že žijeme v uspěchané době. K lékaři doběhneme na poslední chvíli celí uřícení, sedneme si v čekárně, a už nás volá sestra do ordinace. Posuďte sami – je možné v takovémto případě naměřit krevní tlak správně?

Jak se tomu vyhnout? 

Lékař sám v případě zjištění vysokého či nízkého krevního tlaku většinou doporučí měření v klidu v domácím prostředí. Naměřené hodnoty si zapisujte. Hodnoty měřte po dobu minimálně 7 dní, a to 2 – 3krát denně (ráno, v poledne a večer) přibližně ve stejný čas. Až tento výsledek je skutečně objektivní a pro lékaře určující.


Jak zjistím správnou hodnotu krevního tlaku

Měřte se po dobu 7 dní, jak je uvedeno výše. Z tabulky zaznamenaných výsledků se škrtá první a poslední hodnota a vytvoří se průměr. Hodnoty se škrtají z toho důvodu, že mohou být opět ovlivněny stresem.

Na které paži měřit krevní tlak

Na každé paži je tlak trochu jiný. Pokud je rozdíl tlaku mezi pažemi do 10 mm/Hg, je to zcela normální. Před úplně prvním měřením se doporučuje zjistit tlak na obou pažích a následná měření provádět na té, na které naměříte vyšší hodnoty tlaku.

Jak se mění krevní tlak během dne:

Krevní tlak je nestálá veličina a podléhá výkyvům v průběhu dne i u zdravých lidí. Tyto výkyvy jsou ovlivněny řadou faktorů – denní dobou, stravou, fyzickou nebo duševní aktivitou, životním prostředím atd. Proto nestačí měřit jen jednou denně.

 

Zdroj: Medhaus

Vytvořeno systémem www.webareal.cz

ODg0MTc0Ym